Blenderarchitektury,  Kurs Archicad,  Projektowanie

Dobra szybka wizualizacja – jak to się robi

Zaczynasz pracę nad projektem. Załóżmy że używasz podobnych do mnie programów, w tym przypadku może być to archicad, artlantis czy inny. Zaczynamy! Powstaje model, starasz się jak najbardziej. Ponieważ nie jesteś starym wyjadaczem nie do końca wiesz co jest sekretem tych najlepszych. I nie dowiesz się, przynajmniej nie ode mnie. Ale to nie znaczy, że czytając dalej mój wpis niczego się nie nauczysz! Wręcz przeciwnie.

 

Wracamy do wątku głównego. Załóżmy że zaczynasz pracę nad projektem, tworzysz model i…nagle pojawiają się schody. Na projektach które oglądasz w necie widzisz mnogość detali, zieleninę, uschłe liście czy tzw”badyle” w fajnych wazonach. Też chcesz? Masz dwie opcje. Pierwsza to możliwość kupna modeli specjalistycznych, dedykowanych do danego oprogramowania. Drugim jest wynalezienie modeli do sprowadzenia za free. ALE UWAGA: jeśli robisz projekt dla siebie lub na uczelnię to koło nosa lata ci licencja. Jeśli prowadzisz jednak firmę, pamiętaj aby licencja była komercyjna. Wiele serwisów umożliwia podjęcie ich modeli,  jednak tylko do prac niekomercyjnych. Czujesz się bezkarny zasysając z neta co popadnie? TO przestań bo nie jesteś, uwierz mi!

Ok, znajdź serwisy takie jak BIMobject czy Archispace. Tam ściągniesz modele i możesz ich używać komercyjnie. Z archibase i archive3d- tylko niekomercyjnie. Ściągasz modele, wciskasz do projektu i tu się zaczynają schody ciąg dalszy. Przy próbie wykonanie np przekroju w archicadzie twój komputer zarzyna kartę graficzną i wentylator. Dlaczego? To jedno z tych właściwych pytań 🙂

Ale to jest temat już kilkukrotnie poruszany, a nieraz na pewno się jeszcze pojawi.

Idziemy dalej. Ustawiamy w np Artlantisie materiały, ustawiamy światło i renderujemy. I tu nasze zaskoczenie – wizualizacja liczy się w ciągu kilku minut. SUPER. Ale jakość pozostawia wiele do życzenia. Ok, nastawiasz wszystko na maxa, jak szaleniec z karabinkiem automatycznym przesuwasz suwaki. I renderujemy. Jakość może i będzie dobra, jednak o tym dowiesz się za dwa dni!

 

Czym jest dobry projekt i dobra wizualizacja? To przeważenie sił na możliwości.  Jeśli mamy możliwość pracy na super sprzęcie, dajemy na maxa, jeśli nie, staramy się przestrzegać zasad które pomagają nam zaoszczędzać czas.

Po pierwsze, model nie musi być high-poly aby dobrze wyglądał na wizualizacji. Po drugie „gwieździstego nieba” w pokoju nie robimy za pomocą kulek a pojedynczych płaszczyzn. Kulki w tym miejscu były by strzałem w kolano.

Nie każdy o tym myśli, ale zastanów się ile światła rzeczywiście potrzebujesz w rzeczywistości, a ile możesz zrobić za pomocą ustawień świata czy ISO? Rozważenie tej kwestii bardzo często decyduje o czasie finalnej wizualizacji, tak samo jak jej rozmiar.

 

Pamiętaj nie ważne jak jesteś pracowity, a jak mocno kombinujesz na każdym kroku!

hemisferic-641441

I am a 3d creator, making 3d models, sculptures, rendering and animation. I crwate products, and I'm proud to be archicoach for those who has trusted me. For several years I am fully autonomic freelancer, making my clients and students proud to work together. I am not a 24h working machine. In every free time I ride on my horses over the forests and spend time with my wife and daughter. Make Yourself proud too.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: